Teknik memperkenalkan nombor 1-5
Sebagai guru prasekolah, cara saya menyampaikan pengajaran adalah berbeza daripada murid tahap satu dan dua. Saya akan memperkenalkan nombor yang kecil terlebih dahulu dan pastikan murid betul-betul menguasai kemahiran membilang 1-5 serta tahu tahu nilai bagi nombor tersebut. Saya juga telah memperbanyakkan latih tubi sebutan secara menaik iaitu1-5 dan secara menurun 5-1 agar murid dapat mengingatinya. Ini penting kerana murid prasekolah biasanya mudah lupa. Selain itu, saya juga akan meminta murid membilang objek di dalam bilik darjah seperti membilang lampu, kipas,meja guru dan lain-lain yang sesuai. Selain itu, saya akan meminta murid membilang jari secara menaik dan menurun.Setelah semua murid menguasai kemahiran membilang nombor 1-5, barulah saya beralih kepada nombor yang lebih besar iaitu 6-10.
Murid saya Suziana sedang melakukan aktiviti membilang menggunakan jari, dia membilang nombor 2 dengan menunjukkan 2 jari,manakalah Hakimi pula sedang membilang kipas yang ada di dalam kelas.
Teknik membilang 6-10
Seterusnya saya akan menyuruh murid membilang nombor 6-10 secara menaik dan menurun. Disini saya telah gunakan kad nombor iaitu dengan mempamerkan kad nombor tersebut secara satu persatu dan murid menyebut secara kumpulan dan individu. Saya juga meminta murid melekatkan kad nombor 6-10 di papan putih dan minta murid menyebut nombor tersebut secara menaik dan menurun. Selain itu, saya telah membuat latih tubi sebutan secara menaik dan menurun berpandukan nombor yang dipamerkan agar murid dapat mengingatinya. Saya juga telah mempamerkan kad nombor secara rawak dan minta murid menyebutnya secara individu. Ini adalah untuk menilai kefahaman murid.Contoh kad nombor yang saya gunakan ialah seperti dibawah,guru-guru atau ibu bapa yang berminat boleh save dan print sahaja gambar dibawah.Just klik pada gambar.
kad nombor yang berwarna dan menarik akan meningkatkan minat anak-anak murid untuk belajar mengenal dan mengingat bilangan nombor.
0 comments:
Post a Comment